T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ESKİŞEHİR / ÇİFTELER - Çifteler Şehit Osman Genç Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Haberler

Nis

Nisan 2022 Kalfalık/Ustalık Uygulama Sınavı 14 Nisan 2022 Perşembe Günü Çifteler Şehit Osman Genç Mesleki Eğitim Merkezi Programımız Çerçevesinde Aşçılık-Kasaplık-Mobilya ve İç Tasarım-Ahşap Doğrama-Kuyumculuk-Oto Elektrikçiliği ve Kaynakçılık Alanlarında Gerçekleştirildi.

Nis

Okulumuz Beden Eğitimi dersi öğretmeni Umut Salgınoğlu öğrencilerimizi sporla buluşturuyor. Okulumuzda yapılan voleybol turnuvası öğrencilerimizin hem derslerden kaynaklanan stresini atmasını sağlıyor hem de sağlıklı olmak için sporun önemini kavramlarını sağlıyor.  

Mrt

Kalfalık / Ustalık Sınavı Başvuruları

 

 

Kalfalık ve ustalık belgeleri, mesleki eğitim merkezlerince düzenlenen sınavlarda başarılı olanlara verilir.

Mesleki eğitim merkezine devam eden öğrenciler 11 inci sınıftan itibaren her ders yılı sonunda yılsonu beceri sınavına alınır. 11 inci sınıfın sonunda girilen beceri sınavı kalfalık, 12 nci sınıfın sonunda girilen beceri sınavı ustalık sınavı olarak uygulanır. 

Mesleki eğitim merkezine devam etmeyen ancak serbest öğrenme yoluyla meslekte yetişmiş kişiler, herhangi bir eğitim veya kursa katılmadan, kalfalık / ustalık sınavlarına hemen başvuru yapabilir. Başvuru için en az ortaokul öğrenimini tamamlamak, ilgili meslekte sigortalı çalışmak ve 22 yaşını bitirmiş olmak gerekir. BAŞVURU ŞARTLARI:

KALFALIK / USTALIK SINAV VE BELGELENDİRME GENEL BAŞVURU ŞARTLARI

YÖNERGE MADDE  6-  (1)  Önceki öğrenmelerin tanınması kapsamında kalfalık/ustalık sınavlarına  başvuru,  Kalfalık/Ustalık  Sınavı  Başvuru Formu (Ek-1)  ile yapılır.  Sınavlara başvuru yapabilmek için en az 22 yaşını bitirmiş, ilköğretim okulu mezunu veya ortaokul/imam hatip ortaokulu öğrenimini tamamlamış olmak gerekir.

1.       YÖNERGE GEÇİCİ MADDE 2-  1996-1997 eğitim öğretim yılı ve daha önceki yıllarda ilkokulu bitirmiş olanların değerlendirme işlemleri ilkokul diploması ile yapılır. 1996-1997 eğitim öğretim yılı ve daha önceki yıllarda ilkokulu bitirmeden ayrılmış olup ikinci kademe okur-yazarlık belgesi olanların açık öğretim ortaokuluna kayıt yaptırmaları şartıyla başvuruları kabul edilir.  Bu madde hükmüne göre kalfalık belgesi alanlar,  Kanunun 10 uncu maddesindeki kayıt şartlarını taşımaları hâlinde 12 nci sınıfta mesleki eğitimlerine devam edebilirler.

 

KALFALIK BELGESİ İÇİN BAŞVURU ŞARTLARI

 

KALFALIK SINAVLARINA GİREREK KALFALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 7- (1) a) Mesleği ile ilgili bir işte çalıştığını Sosyal Güvenlik Kurumundan alınacak işyeri unvan listeli prim dökümü veya Bağ-Kur hizmet belgesi ile birlikte vergi dairesinden onaylı vergi mükellefiyet belgesi, (KANUN MADDESİ 35.)

YÖNERGE MADDE 7-  (1) b) Mesleki ve teknik eğitim veren örgün veya yaygın eğitim okul ve kurumları ile 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununa göre açılmış kurumlardan veya yurt dışından alınan belgeler, (KANUN MADDESİ 35.)

YÖNERGE MADDE 7-  (1) c) Fiilî askerlik veya mahkûmiyet süresi içinde alınan mesleki eğitime ilişkin belgeler, ile belgelendirmek suretiyle mesleki eğitim merkezi programı kapsamında bulunan bir meslek alan/dalında öğrenme kazanımlarına sahip olduğunu Ek-1 Form ile beyan edenler kalfalık sınavlarına alınır. (KANUN MADDESİ 35.)

 

BECERİ SINAVINA GİREREK KALFALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 7-  (1) c)....Bunlardan üçüncü seviye yaygın eğitim kurs bitirme belgesi veya kurs süresi olarak bu belgeye denk yaygın eğitim kurs bitirme belgesine sahip olanlar ilgili alan/dalın kalfalık beceri sınavına alınırlar. (KANUN MADDESİ 35.)

 

MYK MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ OLANLARIN KALFALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.    YÖNERGE MADDE 7- (7)  MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi sahibi kişilerin Ek-1 Form ile başvurmaları halinde,  elde etmiş oldukları öğrenme kazanımları,  talep edilen kalfalık veya ustalık belgesinin öğrenme kazanımları ile karşılaştırılır. Kalfalık/ustalık belgesinin içerdiği öğrenme kazanımlarının MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin içerdiği öğrenme kazanımlarından fazla olması durumunda kişiler yalnızca eksik öğrenme kazanımlarından kalfalık/ustalık sınavlarına alınırlar. (KANUN MADDESİ 35.)

 

DOĞRUDAN KALFALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE  13-  (1) 19/6/1986 tarihinden önce çıraklık okulu diploması alanlara; ilgili alan altındaki bir daldan,  Kanunun 35 inci maddesi kapsamında doğrudan kalfalık belgesi düzenlenir. (KANUN MADDESİ 35.)

2.       YÖNERGE MADDE  13-  (4) c) Üçüncü sınıf elektrik tesisatçılığı yetki belgesi alanlara, doğrudan kalfalık belgesi, Kanunun 35 inci maddesi kapsamında düzenlenir. (KANUN MADDESİ 35.)

 

YURT DIŞINDA ÇALIŞANLARIN KALFALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 8- (12) Yurt dışından alınan belgelerin değerlendirilmesi, belgenin aslının o ülkenin Türkiye'de bulunan konsolosluklarınca veya geldikleri ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti konsolosluğunca tasdik edilmiş ve noter yeminli tercüman tarafından onaylanmış Türkçe çevirisi ile yapılır.  Bu madde kapsamında başvuru yapanlardan sosyal güvenlik prim dökümü istenmez. (KANUN MADDESİ 35.)

2.       YÖNERGE MADDE 13- (6) Yurt dışındaki mesleki eğitim kuruluşlarından kalfalık, kalifiye işçilik veya bunlara eşdeğer mesleki yeterlilik belgesi alanlara kalfalık belgesi, ustalık belgesi veya buna eşdeğer mesleki yeterlilik belgesi alanlara da ustalık belgesi Kanunun 35 inci maddesi kapsamında doğrudan verilir. (KANUN MADDESİ 35.)

 

TESK BELGESİ OLANLARIN KALFALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 13- (5) Kanun kapsamına alınmadan önce Bakanlık ve meslek odaları iş birliğiyle verilmiş olan kalfalık ve ustalık belgeleri;  ilgili meslek odalarından alınacak resmi yazı ile doğrulanması halinde Kanunun 35 inci maddesi kapsamında dengi belgelerle değiştirilir. Meslek odalarının ildeki üst kuruluşları, kapsama alınan meslek dallarında verdikleri belgelerin listelerini, kapsama alma tarihini izleyen 30 gün içinde il millî eğitim müdürlüğüne gönderir. (KANUN MADDESİ 35.)

          

HAYAT BOYU ÖĞRENMENİN GELİŞTİRİLMESİ PROJESİ 1 KAPSAMINDA BELGESİ OLANLARIN KALFALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

       1.     YÖNERGE GEÇİCİ MADDE 3-  Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü tarafından uygulanan "Türkiye'de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi-I"              kapsamında Bakan Onayı ile yapılan önceki öğrenmelerin tanınması sınavlarında verilen belgeler,  belge sahibinin Ek-4 Dilekçe ile başvurması halinde                      Kanunun 35 inci maddesi kapsamında dengi belgelerle değiştirilir. (KANUN MADDESİ 35.)

 

 

USTALIK BELGESİ İÇİN BAŞVURU ŞARTLARI

 

USTALIK SINAVLARINA GİREREK USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 7- (2) Kalfalık yeterliğini kazanmış olup mesleklerinde en az beş yıl çalışmış olduğunu Ek-1 Formda beyan edip Sosyal Güvenlik Kurumundan alınacak işyeri unvan listeli prim dökümü veya Bağ-Kur hizmet belgesi ile birlikte vergi dairesinden onaylı vergi mükellefiyet belgesi ile belgelendirenler ustalık sınavlarına alınırlar.  (KANUN MADDESİ 28/c )

2.       YÖNERGE MADDE 7- (3)  Başvuru tarihinde;  mesleklerinde en az beş yıl çalışmış olduğunu Ek-1 Formda beyan edip Sosyal Güvenlik Kurumundan alınacak işyeri unvan listeli prim dökümü veya Bağ-Kur hizmet belgesi ile birlikte vergi dairesinden onaylı vergi mükellefiyet belgesi ile belgelendirenler öncelikle kalfalık sınavlarına alınırlar.  Bunlardan başarılı olanlar,  kalfalık belgesini almaya hak kazandıkları dönemden sonra açılacak ilk ustalık sınavlarına alınır. (KANUN MADDESİ 35.)

 

USTALIK EĞİTİMİNE DEVAM EDEREK USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 14-  (1)  Bu Yönerge kapsamında kalfalık belgesi alanlar ile daha önce bu belgeye sahip olanlardan,  Kanunun 10 uncu maddesindeki kayıt şartlarını taşıyanlar 12 nci sınıfta mesleki eğitimlerine devam edebilirler. Bunların kayıtları ile başarı durumları Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği hükümlerine göre değerlendirilir. Başarılı olanlara Kanunun 28 inci maddesinin (b) bendi kapsamında ustalık belgesi düzenlenir. (KANUN MADDESİ 28/b.)

 

USTALIK BELGESİNE SAHİP OLUP AYNI ALANDA FARKLI BİR DALDAN

USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 7- (6) Ustalık belgesine sahip olup aynı alanda farklı bir daldan ustalık sınavına katılmak için Ek-1 Form ile başvuru yapanlar,  fark derslerinin teorik sınavları ile ustalık beceri sınavına alınırlar. (KANUN MADDESİ 35.)

       

BECERİ SINAVINA GİREREK USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI

1.       YÖNERGE MADDE 7- (5) 1986-1987 Eğitim Öğretim yılından itibaren üç yıl süreli mesleki ve teknik ortaöğretim programlarından mezun olup Ek-1 Form ile başvuru yapanlar,  diplomasında yazılı olan bölüm/alan ile ilgili olarak, mesleki eğitim merkezi programı kapsamındaki bir meslek dalından ustalık beceri sınavlarına alınırlar. (Tablo-1) (KANUN MADDESİ 29.)

2.       YÖNERGE MADDE 7- (4) Mesleki Açık Öğretim Lisesi yüz yüze eğitimi tamamlama belgesi,  dördüncü seviye yaygın eğitim kurs bitirme belgesi veya kurs süresi olarak bu belgeye denk yaygın eğitim kurs bitirme belgesine sahip olup Ek-1 Form ile başvuru yapanlar,  ilgili alan/daldan ustalık beceri sınavına alınırlar. (KANUN MADDESİ 35.)

3.       YÖNERGE MADDE 13- (4) b) 1985-1986 Eğitim Öğretim yılından sonra ikinci sınıf elektrik tesisatçılığı yetki belgesi alanlara, ustalık beceri sınavında başarılı olmaları hâlinde ustalık belgesi, (KANUN MADDESİ 35.)

 

MYK MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ OLANLARIN USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 7- (7)  MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi sahibi kişilerin Ek-1 Form ile başvurmaları halinde,  elde etmiş oldukları öğrenme kazanımları,  talep edilen kalfalık veya ustalık belgesinin öğrenme kazanımları ile karşılaştırılır. Kalfalık/ustalık belgesinin içerdiği öğrenme kazanımlarının MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin içerdiği öğrenme kazanımlarından fazla olması durumunda kişiler yalnızca eksik öğrenme kazanımlarından kalfalık/ustalık sınavlarına alınırlar. (KANUN MADDESİ 35.)

     

DOĞRUDAN USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

1.       YÖNERGE MADDE 13- (2) Mesleki ve teknik ortaöğretim programlarından 1985-1986 eğitim öğretim yılı sonuna kadar mezun olanlara, diplomasında yazılı olan meslekleri ile ilgili olarak, mesleki eğitim merkezi programı kapsamındaki bir meslek dalından bir defaya mahsus olmak üzere Kanunun geçici 1/b-2 maddesi kapsamında doğrudan ustalık belgesi düzenlenir. (Tablo-1) (KANUN MADDESİ GEÇİCİ 1/b2)

2.       YÖNERGE MADDE 13- (3) Üç yıl süreli mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu veya mesleki ve teknik eğitim merkezi mezunlarından, alanlarında Bakanlığa bağlı olgunlaşma enstitülerinin iki yıllık kurs programlarından belge alanlara,  almış olduğu kurs belgesi ile ilgili bir daldan Kanunun 29 uncu maddesi kapsamında doğrudan ustalık belgesi düzenlenir. (KANUN MADDESİ 29.)

3.       YÖNERGE MADDE 13- (4) a) Elektrik tesisatçılığı birinci sınıf veya 1985-1986 eğitim öğretim yılı sonuna kadar ikinci sınıf yetki belgesi alanlara doğrudan ustalık belgesi, (KANUN MADDESİ 35.)

 

TESK BELGESİ OLANLARIN USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

2.       YÖNERGE MADDE 13- (5) Kanun kapsamına alınmadan önce Bakanlık ve meslek odaları iş birliğiyle verilmiş olan kalfalık ve ustalık belgeleri;  ilgili meslek odalarından alınacak resmi yazı ile doğrulanması halinde Kanunun 35 inci maddesi kapsamında dengi belgelerle değiştirilir. Meslek odalarının ildeki üst kuruluşları, kapsama alınan meslek dallarında verdikleri belgelerin listelerini, kapsama alma tarihini izleyen 30 gün içinde il millî eğitim müdürlüğüne gönderir. (KANUN MADDESİ 35.)

           

HAYAT BOYU ÖĞRENMENİN GELİŞTİRİLMESİ PROJESİ 1 KAPSAMINDA BELGESİ OLANLARIN

USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

2.       YÖNERGE GEÇİCİ MADDE 3-  Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü tarafından uygulanan "Türkiye'de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi-I"  kapsamında Bakan Onayı ile yapılan önceki öğrenmelerin tanınması sınavlarında verilen belgeler,  belge sahibinin Ek-4 Dilekçe ile başvurması halinde Kanunun 35 inci maddesi kapsamında dengi belgelerle değiştirilir. (KANUN MADDESİ 35.)

 

YURT DIŞINDA ÇALIŞANLARIN USTALIK BELGESİ ALMA ŞARTLARI:

3.       YÖNERGE MADDE 8- (12) Yurt dışından alınan belgelerin değerlendirilmesi, belgenin aslının o ülkenin Türkiye'de bulunan konsolosluklarınca veya geldikleri ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti konsolosluğunca tasdik edilmiş ve noter yeminli tercüman tarafından onaylanmış Türkçe çevirisi ile yapılır.  Bu madde kapsamında başvuru yapanlardan sosyal güvenlik prim dökümü istenmez. (KANUN MADDESİ 35.)

4.       YÖNERGE MADDE 13- (6) Yurt dışındaki mesleki eğitim kuruluşlarından kalfalık, kalifiye işçilik veya bunlara eşdeğer mesleki yeterlilik belgesi alanlara kalfalık belgesi, ustalık belgesi veya buna eşdeğer mesleki yeterlilik belgesi alanlara da ustalık belgesi Kanunun 35 inci maddesi kapsamında doğrudan verilir. (KANUN MADDESİ 35.)

         

DAHA ÖNCEDEN DENKLİK BAŞVURUSU YAPAN KİŞİLERİN DURUMU:

YÖNERGE GEÇİCİ  MADDE  1-  Bu Yönergenin yayımlandığı tarihten önce yapılan denklik başvuruları, başvuru sahibinin talebi halinde,  bu Yönerge hükümlerine göre  önceki başvuruda verdiği belgeler üzerinden yeniden değerlendirilir.

 

 

ÖN LİSANS VE LİSANS MEZUNLARININ BELGE EDİNME DURUMU:

 

OÖKY. MADDE 70/A (2) (Değişik: RG 16/9/2017-30182) Ustalık veya işyeri açma belgesine sahip olanlar ile en az ön lisans seviyesinde mesleki eğitim almış olanlar, okul ve kurumlarca açılan iş pedagojisi kursuna katılabilirler. Kursu başarı ile tamamlayanlara usta öğreticilik belgesi verilir. Usta öğreticilik belgesi; ustalık belgesi, işyeri açma belgesi veya en az ön lisans diploması ile birlikte kullanılır.

 

 

BAŞVURULARIN DEĞERLENDİRİLMESİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

ÖNCEKİ ÖĞRENMELERE İLİŞKİN BELGELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ

 

              YÖNERGE MADDE 8- (1) Farklı zamanlarda yapılan çalışmalara ait Sosyal Güvenlik Kurumu prim gün sayıları toplanarak değerlendirilir. Değerlendirmede her 30 gün bir aylık çalışma olarak kabul edilir, ancak mükerrer sigorta primi yatırılması durumunda 30 günü aşan primler dikkate alınmaz. Kamu kurumlarında kadrolu çalışanlardan hizmet cetveli istenir.

 

(2) Hizmet değerlendirmesinde 18 yaşın altındaki hizmetler göz önünde bulundurulmaz.

 

(3) Prim döküm belgesinde mesleğin belgelendirilemediği durumlarda, Ek-1 Formdaki Hizmet Belgesi bölümünün işyeri tarafından doldurulup onaylanması halinde beyana göre işlem yapılır.

 

(4) Bağ-Kur hizmet belgesindeki hizmet süresi ile vergi dairesinden onaylı vergi mükellefiyet belgesindeki hizmet süresinin farklı olması halinde, Bağ-Kur hizmet belgesindeki hizmet süresi dikkate alınır. Ancak emekli olduktan sonra kendi namına iş yeri açanların hizmet süresi, vergi dairesinden onaylı vergi mükellefiyet belgesine göre hesaplanır.

 

  (5) Değerlendirme, belgelerin aslı ile yapılır. Hizmet belgesinin aslı olmak kaydıyla öğrenim belgelerinin onaylı örneği geçerli kabul edilir.

 

  (6) Mesleki ve teknik eğitim veren örgün veya yaygın eğitim okul ve kurumları ile 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununa göre açılmış kurumlarda; öğrenme kazanımlarına dayalı programları tamamlayanlara verilen belgeler, yurt dışından alınan belgeler, fiili askerlik veya mahkûmiyet süresi içinde alınan mesleki eğitime ilişkin belgeler, ustalık sınavı başvurusuna esas olan çalışmışlık süresinin hesaplanmasında değerlendirilir.

 

 (7) Mesleki eğitim veya kurs sürelerinin saat olarak belgelendirilmesi istenir.

 

  (8) Meslek alan/dalı ile ilgili her tür mesleki eğitim ve kurs belgelerinin süreleri toplanarak değerlendirilir. Her 160 saat bir aylık çalışma süresi olarak kabul edilir. Bu şekilde hesaplanacak süre, ustalık sınavı başvurusuna esas olan çalışma süresinden düşülür.

 

  (9) Mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarının ara sınıflarından ayrılanlar ile kalfalık belgesini Kanunun 16 ncı maddesi hükümlerine göre almış olanların, alanlarında olmak kaydıyla, alan/dal eğitimine devam ederek başardıkları her dönem için altı ay, her sınıf için bir yıl ustalık sınavı başvurusuna esas olan çalışma süresinden düşülür.

 

 (10) Fiilî askerlik veya mahkûmiyet süresi içinde yapılan hizmetlerin çalışma süresinden sayılabilmesi için yazılı olarak belgelendirilmesi gerekir. Bu durumda olanlardan sigorta prim belgesi istenmez.

 

 (11) Ortaöğretim kurumundan mezun olan veya ara sınıflarından ayrılanlar; kalfalık ve ustalık sınavlarında, daha önce başarılı oldukları derslerden muaf tutulur.

 

 (12) Yurt dışından alınan belgelerin değerlendirilmesi, belgenin aslının o ülkenin Türkiye'de bulunan konsolosluklarınca veya geldikleri ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti konsolosluğunca tasdik edilmiş ve noter yeminli tercüman tarafından onaylanmış Türkçe çevirisi ile yapılır. Bu madde kapsamında başvuru yapanlardan sosyal güvenlik prim dökümü istenmez.

 

(13) MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin içerdiği öğrenme kazanımlarının ilgili alan/daldan kalfalık/ustalık sınavında ölçülen öğrenme kazanımlarıyla karşılaştırılmasına ilişkin tablo, Mesleki Yeterlilik Kurumu ile birlikte hazırlanır.

 

NOT:

1.       SINAV DÖNEMLERİ:

 YÖNERGE MADDE 10-  (1)  Kalfalık ve ustalık sınavları, her yıl şubat, nisan, haziran, ağustos, ekim ve aralık aylarında, il millî eğitim müdürlüklerince il merkezi ve ilçelerde belirlenen okul/kurum veya işletmelerde gerçekleştirilir.

 

2.       KALFALIK/USTALIK SINAV VE BELGELENDİRME BAŞVURUSU YAPILACAK KURUMLAR:

YÖNERGE MADDE 6- (2) Önceki öğrenmelerin tanınması ve denklik başvurusunun mesleki eğitim merkezi programı uygulayan okul/kurum müdürlüklerine sınav döneminin başlangıcından en az bir ay öncesine kadar yapılması gerekir. Süresi içerisinde yapılmayan başvurular, bir sonraki sınav dönemi için kabul edilir.

YÖNERGE MADDE 6- (3) Başvuru yaptığı halde sınavlara katılmayanlar ile sınavlarda başarılı olamayanlar, tekrar sınava girebilmek için yeni sınav döneminden en az bir ay önce dilekçe ile okul/kurum müdürlüğüne başvurmak zorundadır.

  

Başvuru şartlarını taşıyan kişiler için kalfalık ve ustalık sınavları her yıl şubat, nisan, haziran, ağustos, ekim ve aralık aylarında okul/kurum veya işletmelerde gerçekleştirilir. Sınavlara katılmak için sınav döneminin başlangıcından en az bir ay öncesine kadar başvuru yapılması gerekir. Süresi içerisinde yapılmayan başvurular, bir sonraki sınav dönemi için kabul edilir.

Sınav başvurusu yapmak için   kurumumuza müracaat edebilirsiniz.

 

Mrt

uyun eviniz ve aile yaşamınız, geçiminiz, kültürel alışkanlıklarınız, inancınız ve çevreniz için ne kadar önemli bir temeli oluşturduğunu gerçekten bir dakika durup düşündünüz mü?

Su, günlük alışkanlıklarımız içerisinde çok da farkında olmasak da hayatımızın bütününde yer almakta ve herkes için de farklı şeyler ifade etmektedir.

Suyun birçok farklı yollarla hayatımıza olan katkısını düşünerek, önemseyerek ve tüketimimizi bilinçli bir şekilde gerçekleştirerek suya doğru bir şekilde değer verebilir ve herkes için etkili bir şekilde koruyabiliriz.

Artan nüfus, küresel ısınma ve atık suyun yeterince arıtılmadan doğaya bırakılması ve benzeri sebeplerden su döngüsünde gözlemlenen değişimler milyonlarca insanın temiz suya erişimini problemli hale getirmekte ya da hiç erişememelerine neden olmakta. Önümüzdeki yıllarda daha geniş bir nüfusun temiz ve güvenilir su kaynaklarına erişim probleminden etkileneceği öngörülüyor.

Dünya Sağlık Örgütü günde yaklaşık 22 litre suyun insanların temel kullanım ve temizlik ihtiyacını karşılayabileceğini belirtirken, Dünya'da 2,5 milyar insanın ise temiz su kaynağına erişim imkânı bulunmuyor. Yılda kişi başına düşen yıllık kullanılabilir su miktarı 5.000 metreküpten fazla olan ülkeler su zengini kabul edilebilir. Kişi başına yıllık su tüketimi 1000 metreküpten az olan ülkeler su fakiri olarak kabul edilmektedir.

Peki 3 tarafının denizlerle çevrili ve topraklarının doğal su kaynaklarıyla dolu olduğunu bildiğimiz ülkemizin durumunu biliyor musunuz? Türkiye'de son 20 yılda kişi başına düşen su miktarı 4.000 metreküpten 1.346 metreküpe indi. Türkiye kişi başına kullanılabilir su miktarı bakımından henüz su fakiri bir ülke olmasa da su stresi yaşayan bir ülkedir. Ve eğer etkili adımlar atılmazsa 2030 yılındaki nüfus tahminlerine göre su fakiri bir ülke olacaktır. Bu dramatik düşüşün başlıca sebepleri arasında küresel iklim değişiminin yanında yeşil alanların azalıp betonarmenin artışı, su kaynaklarının bilinçsizce kullanıcımı ve kirletilmesi, hızlı üretim/tüketim ve günlük hayatımızdaki su israfı gösterilebilir.


Twentify olarak tüketicilerin su tasarrufuna yönelik algısını ve tasarrufa yönelik attıkları adımların neler olduğunu ortaya çıkarmak için bir çalışma gerçekleştirdik. Bu kapsamda Türkiye temsiliyeti oluşturan, tüm sosyo-ekonomik statü gruplarından, 18 yaş üzeri 1.011 tüketiciyle bir araştırma yaptık.

İlk olarak, su tasarrufunun algıdaki yerini inceledik. Tüketicilerin yarıdan fazlası su tasarrufu denildiğinde "suyu boşa akıtmamayı" (%26) ve suyu gerektiği kadar kullanmayı ifade ediyor (%31). Suyu boşa akıtmamakta diş fırçalarken muslukları kapatmaktan, bulaşıkları makinede yıkamaya yanıtlar geliyor.

Araştırmaya katılan bazı Bounty kullanıcılarından bu cevaplarına ilişkin evde su tasarrufu için neler yaptıklarını bizimle paylaşmalarını istedik.

 

Gündelik yaşamında su tasarrufu için eyleme geçtiğini belirtenler %98'i buluyor. Öte yandan, hanede su tasarrufuna yönelik aksiyonların da sürdürülebilir bir su tasarrufu anlayışına odaklanmadığı görülüyor. Su tasarrufuna yönelik aksiyonlar, daha çok "musluktan boşa su akıtmamakla" sınırlı kalıyor. AB sosyo-ekonomik statüde bu eğilimin daha da yüksek olduğu gözleniyor.

Dünya Su Günü Araştırması
%98 "Su tasarrufu için günlük hayatımda dikkat ettiğim şeyler var"

dunyasugunuIMG_Rev1Su tasarrufu yapmanın amaçları da kısa vadeli ve daha çok hane masrafını azaltmaya odaklı. %66'lık çoğunluk doğal kaynakları korumanın yanında su masrafını azaltmanın da önemli bir su tasarrufu motivasyonu olduğunu belirtiyor.

dunyasugunuIMG2

Bir diğer ilginç bulgu ise tüketicinin su tüketiminin en yoğun olduğu alanlara yönelik algısında. En yoğun su tüketiminin hanede gerçekleştirildiğini düşünenlerin oranı (%53), küresel su tüketiminin en yoğun olduğu tarım sektöründe gerçekleştiğini düşünenler ile (%52) ile başa baş gidiyor. AB sosyo-ekonomik statüdeki tüketicilerin DE sosyo-ekonomik statüye kıyasla hanedeki su tüketiminin yüksek olduğu fikrine daha yoğun olarak katıldığı gözleniyor (%60). Diğer yandan, yoğun su tüketimi gerçekleştirilen enerji, malzeme, otomotiv gibi endüstriyel üretim alanları tüketicinin zihninde hane kullanımının çok gerisinde kalıyor.

dunyasugunuIMG3

 

Sonuç olarak, hanedeki su tüketiminin bu denli yüksek olduğunun düşünülmesine karşın hane içi aksiyonların kısa vadeli ve bireysel masrafı düşürmeye odaklı olması, hanede sürdürülebilir su tasarrufuna yönelik bilgi ve bilinç düzeyini arttıracak çalışmaların gerekliliğine bir işaret olarak ele alınabilir. Artık suyu değerlendirecek alanlar yaratmak, uzun vadede su tüketimini azaltacak fonksiyonel araçları haneye katmak konularında bilgilendirici çalışmalar, tüketicinin gündelik yaşamda tasarruf bilincini zenginleştirmek için önemli adımlar olarak ele alınmalı.

Diğer yandan, tüketicinin maddi tasarrufu öne çıkarması, tasarruf bilinci geliştirmede kamu teşviklerinin faydalı olacağının da iyi bir göstergesi. Tüketicinin su tasarrufunu arttıracak her bir eyleminin sağlayacağı maddi tasarrufa vurgu yapmak, motivasyonu arttırmanın çok önemli bir yolu.

Mrt

Orman; hayvanların barındı­ğı, çeşitli bitkilerin bulunduğu sık ağaç topluluklarıdır. Ormanda büyük ağaçlar, ağaççıklar, mantar­lar, otlar, yüzlerce, binlerce bitki bir arada bulunur. Çam, sedir, köknar, ladin, ardıç, meşe, dişbudak, kayın, gürgen belli başlı orman ağaçlarıdır. Ağaçlar ya kendiliğinden yetişir, ya da insanların ormana diktiği fidan­lardan oluşur. Ormanın küçüğüne, ağaçların seyrek olduğu yerlere koru denir.

 

Eskiden yeryüzünün büyük bir bölümü ormanlarla kaplıydı. insanların bilgisizlikleri nedeniyle yok edilen ormanların yerini bozkır­lar, çoraklaşan topraklar, çöller aldı.

 

İnsanlar her zaman ağaca ve ağaçtan yapılan çeşitli araç ve gereçlere gereksinme duymuşlardır. Ormanlar, ağaçlar, toprağın nemli kalmasını sağlar. Toprak kaymasını (erozyonu) önler, selleri durdurur. Ormanlar yöre­nin iklimini etkiler, yağmur yağmasını sağlar. Çok sıcakları, şiddetli soğuk­ları önler. Ormanlar aynı zamanda av hayvanlarının barınağıdır.

 

Ormanlar bir ülkenin doğal güzellik ve zenginlik kaynağıdır. Öte yandan kullandığımız araç ve gereçlerin çoğu ağaçlardan yapılır. Evimiz, önümüzdeki masa, oturduğumuz sandalye, elimizdeki kalem, defterimiz, yaktığımız odun hep ağaç ürünleridir. Ayrıca ağaçlar endüstrinin birçok kollarında, boya sanayiinde, ilaç yapımında kullanılır.

Bize bu kadar yarar sağlayan, ülke ekonomisinde önemli yeri olan ormanları korumalıyız. Ağaç dikip, yeni ormanlar yetiştirilmesine yardımcı olmalıyız. Ormanlara en büyük zarar insanlardan gelir, insanlar orman işletmelerinden izin almadan, çıra yapmak, reçine çıkarmak için ağaçları yara­larlar. Tarla açmak, yerleşim yeri kurmak, hayvanlara otlak yeri açmak için ormanları yok ederler.

 

Ateşin söndürülmeden bırakılması sigaranın söndürülmeden atılması, koskoca bir orman alanının yanıp kül olmasına neden olur. Yanan ormanın yerine yenisinin yetiştirilmesine bir insanın ömrü yetmez.

 

Zararlı böcekler, kemirici hayvanlar, özellikle keçiler, ağacın yeni süren dal ve yapraklarını yiyerek ormanlara zarar verirler. Ormanlara zarar vermek, ceza yasalarımıza göre suçtur. Orman suçları bağışlanmaz suçlardandır.

 

Ülkemizde ormanların korunması, ağaçlandırma işleri cumhuriyet yönetiminin ilanından sonra ele alındı. Tarım ve Orman Bakanlığı kuruldu. Her ilde valiler başkanlığında orman yetiştirilmesi için bir kurul vardır. Bu kurul yörede ormanların korunması ve yeni ormanlar yetiştirilmesi için kararlar alır ve uygular. Her yıl Mart ayı içinde bir haftayı Orman Haftası olarak duyurur. Haftanın bir günü Ağaç Bayramı olarak kutlanır. Uygun alanlar ağaçlandırılır. Yeni ormanların yetiştirilmesi için çalışmalar yapılır.

 

Ormanların korunması, çevremizin ağaçlandırılması hem yurdumuzun, hem de dünyamızın önemli bir sorunudur. Bu nedenle 21-26 Mart. Orman Haftası olarak kutlanmaktadır.

 

Bizler de çevremizdeki ağaçların dallarını kırmayalım, fidanları sarsmayalım. Ağaçları zararlı hayvanlardan koruyalım. Yeni fidanlar dikelim. Bu etkinliklerimizi yaşam boyu sürdürelim.

 

Mrt

Mrt

Mrt


Orta Asya'dan Balkanlardaki uluslara kadar çok geniş bir bölgede yerel renk ve inançlarla kutlanan Nevruz, her ulusun kendi kültür değerleriyle özdeşleştirip sembolleştirdiği, özü itibariyle baharın gelişinin kutlandığı coşkuyla karşılandığı bir gündür.

Yaşadığı geniş coğrafyada doğa ve çevrenin uyanışının kutlandığı Nevruz Bayramı'nın Anadolu'da ve Türk kültürünün yayıldığı bölgelerde de son derece köklü ve zengin bir geçmişi vardır.

Nev(yeni) ve ruz (gün) kelimelerinin birleşmesinden meydana gelen ve YENİGÜN anlamını taşıyan Nevruz, kuzey yarımkürede başta Türkler olmak üzere bir çok halk ve topluluk tarafından yılbaşı olarak kutlanır.

Gece ile gündüzün eşitlendiği 21 Mart'ta güneş göçmen kuşlar gibi kuzey yarımküreye yönelir. 21 Mart ile birlikte havalar ısınmaya, karlar erimeye, ağaçlar çiçeklenmeye, toprak yeşermeye, göçmen kuşlar yuvalarına dönmeye başlar.

Bu nedenle 21 Mart bütün varlıklar için uyanış, diriliş ve yaradılış günü olarak kabul edilerek, Nevruz/YENİGÜN bayramı adıyla kutlanır.

Orta Asya'da yaşayan Türkler, Anadolu Türkleri ve İranlıların yılbaşı olarak kabul ettikleri güne Nevruz adı verilir ki, yeni gün anlamına gelir. Gece ve gündüzün eşit olduğu Miladi 22 Mart, Rumi 9 Mart gününe rastlamaktadır.

Nevruz-i Sultani, Sultan Nevruz, Sultan Navrız, Navrız, Mart Dokuzu gibi adlarla da anılmaktadır.

 

Oniki Hayvanlı Türk Takviminde görüldüğü üzere Türklerde de çok eskiden beri bilinmekte ve törenlerle kutlanmaktadır. Türklerde Nevruz hakkında başlıca rivayet, bugünün bir kurtuluş günü olarak kabul edilmesidir. Yani Ergenekon'dan çıkıştır. İşte bu nedenle bugün Türklerde Nevruz, yeni yılın başlangıcı olarak kabul edilmiş ve günümüze kadar bayramlarda kutlanagelmiştir. Orta Asya'daki Türk topluluklarından Azeri, Kazak, Kırgız, Türkmen, Özbek, Tatar, Uygur Türkleri, Anadolu Türkleri ve Balkan Türkleri Nevruz geleneğini canlı olarak günümüze kadar yaşatmışlardır.


"Gece ile gündüzün birbirine eşit olduğu 21 Mart tarihine denk gelen Nevruz, uzun süren kış mevsiminden sonra gelen baharın müjdecisidir. Köklü bir millet olduğumuzun kanıtlarından biri olan, hem yeniden doğuşu, tomurcuklanmayı, çiçeklenmeyi; hem de barış için, kardeşlik için, dostluk için, yeni güzel başlangıçlar için ihtiyacımız olan baharı temsil eder. Böylesi güzel günlere gerçekten ihtiyacımız var. İnşallah yeni bir yaşamsal döngünün başlangıcı olarak kabul ettiğimiz Nevruz yeni bir dönemde bize umut, güzellikler huzur ve hayır getirir. Güzel günlere vesile olur."

                                                                                                                                                                                     İsmail MEŞELİKAŞ

                                                                                                                                                                                          Okul Müdürü

Mrt

18 Mart Şehitleri Anma Gününde Okulumuza İsmini Veren Şehit Osman GENÇ'in Ailesini Makine ve  Tasarım Teknolojisi Alan Şefi Murat OLAN ,Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alan Şefi Recai DÜZGÜN ve  Metal Teknolojisi Atölye Şefi Ercan TUNÇ ile Ziyaret Ettik.Bu değerli günde okulumuza kattıkları değerle şükranlarımızı Annemize ilettik.Babamızın rahatsızlığından dolayı geçmiş olsun dileklerimizi sunduk.Okulumuzca hazırlanan plaketimizi günün anlam ve önemine binaen annemize takdim ettik.

Mrt

2022-Nisan Dönemi Kalfalık-Ustalık Adaylarımızın Listesi Aşağıdaki Gibidir.Adaylarımızdan e-sınavlara girecek olanlar 15 Marttan itibaren e-sınav ödemelerini yaparak merkezimize Sınav Giriş Belgelerini almak üzere gelmeleri önemle duyurulur.Tüm adaylarımıza başarılar dileriz.

 

ÇİFTELER ŞEHİT OSMAN GENÇ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ

MESLEKİ EĞİTİM MERKEZİ PROGRAMI

2022-NİSAN DÖNEMİ KALFALIK-USTALIK SINAV ADAYLARI

AD VE SOYAD

MESLEK DALI

E-SINAVI

UYGULAMA SINAVI

Uğur ATEŞ

Ahşap Doğrama Teknolojisi

Kalfalık

Kalfalık

Muharrem ÇUBUK

Aşçılık

Kalfalık

Kalfalık

Ramazan ÖNAÇAN

Aşçılık

Kalfalık

Kalfalık

Sebi BAŞ

Aşçılık

Kalfalık

Kalfalık

Üzeyir ÖNAÇAN

Aşçılık

Kalfalık

Kalfalık

Beşir İsmail GÜZLE

İç Mekan ve Mobilya Teknolojisi

Kalfalık

Kalfalık

Fahri ÖNPEKER

Kasaplık

Kalfalık

Kalfalık

Hakan ÖZKAN

Kasaplık

Kalfalık

Kalfalık

Vedat ÖNAL

Kasaplık

Kalfalık

Kalfalık

Osman DEMİR

Vitrin Kuyumculuğu

Kalfalık

Kalfalık

İsmail KOCATÜRK

Kaynakçılık

Ustalık

Ustalık

Remzi KIZILCA

Kaynakçılık

Ustalık

Ustalık

Fatih DEVİREN

Otomotiv Elektrikçiliği

Ustalık

Ustalık

Ali DEMİREL

Kaynakçılık

Ustalık (Muaf)

Ustalık

Mrt

Usta Öğreticilik Sınavına Başvuran Adaylarımız Aşağıdaki web adresinden videolara ulaşabilirsiniz.

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLQwiYYlF0NgI-DCv0-xz4o3RTq7wqzUnr

Mrt

E-SINAV TANITIM VİDEOSU

 

DERS İÇERİKLERİ İÇİN TIKLAYINIZ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mrt

SINAVLARA GİRECEK KALFA ve USTA ADAYLARINA DUYURU!

Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğüne bağlı Mesleki Eğitim Merkezleri ile Mesleki Eğitim Merkezi Programı uygulayan Mesleki ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarında önceki öğrenmelerin tanınması kapsamında yapılan "Kalfalık ve Ustalık" belgelendirme sınavları ile ilgili Teorik E-Sınav Tanıtım Videosu, Beceri Sınav Tanıtım Videosu, Örnek Sorular, Beceri Sınav Kriterleri, Ders Çizelgeleri ile ilgili belgelere aşağıda verilen Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğümüzün linklerinden ulaşabilirsiniz.

NOT: Meslek Dalları İle İlgili Belgeler Tamamlandıkça Yayınlanacaktır. 

MESLEK DALLARI ile ilgili link aşağıdadır. Linke giriş yaparak Meslekelere göre yayında olan ders notları ve soru örneklerine ulaşabilirsiniz.

https://mtegm.meb.gov.tr/kalfalik_ustalik_sinavlari/alanlar.html

Mrt

Kalfalık Ve Ustalık Belgesi Sınav Tarihleri E-Sınav

 

Kalfalık Ve Ustalık Belgesi Sınav Tarihleri E-Sınav KılavuzuKalfalık, Ustalık Belgesi Ve Usta Öğreticilik Sınavları Yapılan Düzenleme E-Sınav Olarak Yapılıyor.

Teorik Ve Pratik Olarak 2 Aşamalı Olarak Yapılan Sınavlar 27 Alan Ve 142 Dalda Yapılıyor.

Mesleki Eğitim Merkezi Bölümleri Kayıt Şartları İçin Tıklayın.

E-Sınav Kılavuzu
Genel Açıklamalar
Kalfalık ve Ustalık Teorik e-Sınavı, "Millî Eğitim Bakanlığı Önceki Öğrenmelerin Tanınması, Denklik ve Ölçme Değerlendirme İşlemleri ile İlgili Usul ve Esaslara İlişkin Yönerge" hükümlerine göre, 3308 sayılı "Mesleki Eğitim Kanunu"nda belirtilen alan ve dallarda belge başvurusu yapan adaylara yönelik yapılan teorik sınavları kapsar.

Usta Öğreticilik Sınavları, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 10.06.2020 tarihli ve 11 sayılı kararı ile kabul edilen İş Pedagojisi Kurs Programına göre açılan İş Pedagojisi Kursu sınavlarını kapsar.

Sponsorlu

Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik e-Sınavları;
e-Sınav başvuruları, adaylar tarafından 01 Ocak 2021 tarihinden itibaren MEM Müdürlükleri üzerinden yapılabilecektir.

Başvuruların MEM Müdürlüklerince kabul edilmesi neticesinde adaylar, kendilerine ait T.C. kimlik numarası ile e-sınav ücretini yatıracaklardır.

Başvurusu onaylanan ve e-sınav ücretini yatıran adaylar için en yakın sınav tarihi ve saati, e-sınav randevu sisteminde tanımlanacaktır. Adaylar, e-sınav ücretini yatırdıktan sonra MEM Müdürlüklerinden e-sınav giriş belgelerini
alabileceklerdir.

e-Sınav giriş belgesinde adayın e-sınav randevusu ile kimlik bilgileri, sınava gireceği e-sınav merkezi (il/ilçe), bina, salon ve adres bilgileri yer alacaktır.

e-Sınavda, basılı evrak kullanılmaksızın sınav uygulama ve değerlendirilmesine ilişkin tüm işlemler elektronik ortamda gerçekleştirilecektir.

Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik e-Sınavları, e-sınav salonu bulunan merkezlerde, e-sınav randevu sisteminde belirlenecek tarih ve saatlerde yapılacaktır. Adaylar, kayıtlı oldukları ve başvurularının onaylandığı MEM Müdürlüklerinin bulunduğu ilde e-sınava katılacaklardır.

Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik e-Sınavları Genel Müdürlük tarafından e-sınav salonu açılan merkezlerde, "e-Mesem" üzerinden onaylanan başvurular dikkate alınarak belirlenecek tarih ve saatlerde yapılacaktır.

Adayların Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik e-Sınavlarına katılabilmeleri için aday bilgilerinin doğru ve eksiksiz olarak MEM Müdürlükleri tarafından e-Mesem sisteminde tanımlanmış ve onaylanmış olması gerekmektedir.

MEM Müdürlüklerince sisteme yüklenen adaylara ait fotoğrafın son 6 (altı) ay içinde çekilmiş, renkli ve biyometrik olması zorunludur.

Mazereti nedeniyle e-sınava giremeyen adaylar sınav hakkını kullanmış sayılır.

Kalfalık ve ustalık e-sınavları, alan/dalların alan ortak dersleri ile dal derslerindeki öğrenme kazanımlarından, usta öğreticilik e-sınavı ise İş Pedagojisi Kurs Programında yer alan öğrenme kazanımlarından çoktan seçmeli olarak hazırlanacak toplam 50 soru üzerinden tek oturumda yapılır.

Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik e-Sınavları Belge Türü-Soru Sayısı-Grup-Süre

Belge Türü
(Grup)
Soru Sayısı Sınav
Merkezleri
Sınav Tarihi, Saati ve Süresi Cevap
Seçenek
Sayısı
Kalfalık Her grup için
50
81 il e-Sınav
Merkezleri

Sistem tarafından belirlenecek günde, saat
10.00-20.30 arasında oluşturulan randevu
saatlerinde, tek oturum olarak
gerçekleştirilecektir.
Oturum süresi: 45 dk.

4 (Dört)
Ustalık Her grup için
50
Sistem tarafından belirlenecek günde, saat
10.00-20.30 arasında oluşturulan randevu
saatlerinde, tek oturum olarak
gerçekleştirilecektir.
Oturum süresi: 45 dk.
4 (Dört)
Usta
Öğreticilik
50 Sistem tarafından belirlenecek günde, saat
10.00-20.30 arasında oluşturulan randevu
saatlerinde, tek oturum olarak
gerçekleştirilecektir.
Oturum süresi: 45 dk.
4 (Dört)

E-Sınav Başvuru Şartları
a. "Millî Eğitim Bakanlığı Önceki Öğrenmelerin Tanınması, Denklik ve Ölçme Değerlendirme İşlemleri İle İlgili Usul ve Esaslara İlişkin Yönerge" hükümlerine göre yapılan başvurunun MEM Müdürlükleri tarafından kabul edilmiş olması,
b. Usta öğretici adayları için iş pedagojisi kursunun tamamlanmış olması,
c. Adayın e-sınav ücretini yatırmış olması,
ç. Adayın bilgilerinin e-Mesem üzerinden onaylanmış olması,
d. e-Sınav Randevu Sistemi üzerinden randevu tanımlanmış olması,
e. e-Sınav başvurusu yapılacak dönem için daha önce aynı dönemde e-sınava katılmamış olması,
f. Adayın tutuklu ve hükümlülük hâlinin bulunmaması,

E-Sınav Başvuru Ücreti Ve Banka İşlemleri
Adaylar, her sınav dönemi için ayrı olmak üzere KDV dâhil 130 TL (Yüz Otuz TL)  e-sınav ücretini sınavın adını seçerek (Millî Eğitim Bakanlığı Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bağlı Döner Sermaye İşletmesi hesabına) T.C. Ziraat Bankası, Türkiye Vakıflar Bankası veya Halk Bankasına ATM, internet bankacılığı ya da mobil bankacılık üzerinden yatırabileceklerdir. Sınav ücretleri, https://odeme.meb.gov.tr internet adresinden tüm banka kartları ile de yatırılabilecektir.

Hatalı olan ya da adayın kendisine ait olmayan T.C. kimlik numaraları ile yapılan ödemelerde, adayın başvurusu geçersiz sayılacak ve her türlü sorumluluk adaya ait olacaktır.

Sınav randevusu oluşturulan aday, sınava girmemesi durumunda ücret iadesi talep edemez. Başvurusu/sınavı geçersiz sayılan, sınava alınmayan ya da sınavdan çıkarılan adayların da bu konuyla ilgili başvuruları dikkate alınmayacaktır.

Başvuru İşlemleri
Adaylar, e-sınav başvurularını kayıtlı oldukları MEM Müdürlükleri aracılığı ile yapacaklardır.

Başvurusu MEM Müdürlüklerince onaylanan adaylar için, e-Sınav Randevu Sisteminde en yakın sınav tarihi ve saati belirlenecektir. Adayın, randevu sistemi tarafından belirlenen e-sınav tarih ve saatinde sınava girmesi zorunludur. Aksi takdirde aday sınav hakkını kullanmış sayılır.

e-Sınav uygulamasının Türkçe yapılması esastır, yabancı uyruklu adaylar için tercüman görevlendirilmesi yapılmayacaktır.

E-Sınav Giriş Belgesi
Adaylar, e-sınav ücretini yatırdıktan sonra başvuru yaptıkları MEM Müdürlüklerinden e-sınav giriş belgelerini onaylı olarak teslim alacaklardır.

e-Sınav giriş belgesi fotoğraflı olup belgede adayın salon ve kimlik bilgileri bulunmaktadır. Salon bilgilerinde adayın sınava gireceği e-sınav merkezi (il/ilçe), bina, salon ve adres bilgileri yer alır.

Her e-sınav için yeniden düzenlenen fotoğraflı sınav giriş belgesinde adayın başvurusunun yapıldığı MEM adı, MEM Müdürlüğünün bağlı olduğu il/ilçe ve "dikkat" bölümü yer almaktadır. Kimlik bilgilerinde adayın T.C. kimlik numarası, adı-soyadı, baba adı, doğum yeri ve tarihi bulunur.

Adaylar, renkli fotoğraflı e-sınav giriş belgelerini sınava başlamadan önce salon görevlilerine ibraz ve teslim etmek zorundadırlar.

E-Sınav Uygulaması
a. e-Sınav uygulaması sistemde belirlenen tarih ve saatlerde yapılacaktır.

b. Sınav görevlileri sınav başlamadan en geç 30 (otuz) dakika önce e-Sınav salonunda hazır bulunacaklardır. Sınav salonuna gelen görevliler görevli olduğu sınavın başlama saatinden 15 (on beş) dakika öncesine kadar sisteme giriş yapmak zorundadır. Sisteme hiç giriş yapmayan görevliler ile son 15 dakika içerisinde sisteme giriş yapan görevliler hakkında, Millî Eğitim Bakanlığı Merkezî Sistem Sınav Yönergesi hükümleri gereğince sınav görevi verilmeme tedbiri uygulanacaktır.

c. Kimlik kontrolleri ve salonlara yerleştirmenin zamanında yapılabilmesi için adaylar, sınav saatinden en geç 20 (yirmi) dakika önce sınav giriş belgesinde belirtilen e-sınav salonunda hazır bulunacaktır.

ç. Salon görevlileri adayların kullanacakları bilgisayarları önceden hazır hâle getirecektir. Sınav başlamadan önce adayların kullanımına sunulan bilgisayarları kontrol edecek, herhangi bir sorun olması hâlinde yedek bilgisayarı kullanıma açacaklardır.

d. Aday, sınava gelirken fotoğraflı, mühür/kaşeli ve imzalı sınav giriş belgesi ile birlikte geçerli kimlik belgesini yanında bulunduracak ve bu belgeleri ibraz ederek sınava katılabilecektir. e-Sınav giriş belgesi salon görevlilerine teslim edilecektir.

Geçerli Kimlik Belgesi
Türk vatandaşları için: T.C. kimlik numaralı ve fotoğraflı olmak şartıyla, nüfus cüzdanı/T.C.
kimlik kartı, sürücü belgesi ya da geçerlilik süresi dolmamış pasaport,

Yabancı uyruklu adaylar için: Geçerliliği devam eden ve ülkeye giriş çıkış amacıyla yetkili makamlarca verilen izin süresi (vize) dolmamış pasaport veya ilgili Bakanlık tarafından verilen resimli, çipli/mühürlü kimlik yerine geçen ve ikamet ettiğini ya da çalıştığını gösterir belge,

-Nüfus cüzdanlarını değiştirmek için nüfus müdürlüklerine başvuru yapan adaylar, nüfus müdürlüklerince verilen fotoğraflı, imzalı-mühürlü/barkodlu-karekodlu geçici kimlik belgesi/ T.C. kimlik kartı talep belgesi ile sınava alınabileceklerdir.

-Geçerli kimlik belgesi ve e-sınav giriş belgesi yanında olmayan adaylar sınava alınmayacaktır.

-Bu maddede belirtilen belgeler hariç başka hiçbir belge, geçerli sayılmayacak, belgeleri yanında olmayan aday kesinlikle sınava alınmayacaktır.

e. Adaylar, sınav salonlarına alınırken kullanımı doktor raporu ile belirlenen hasta veya engellilere ait cihazlar (işitme cihazı, insülin pompası, şeker ölçüm cihazı ve benzeri) hariç, çanta, cüzdan, cep telefonu, telsiz, radyo, saat, bilgisayar, kamera ve benzeri iletişim araçları ile depolama kayıt ve veri aktarma cihazları, kablosuz iletişim sağlayan cihazlar ve kulaklık, kolye, küpe, bilezik, yüzük, broş ve benzeri eşyalar ile her türlü elektronik ve/veya mekanik cihazlar, databank sözlük, hesap makinesi, kâğıt, kitap, defter, doküman ile ruhsatlı veya resmi amaçlı olsa bile silah ve silah yerine geçebilecek nesnelerle sınav salonuna alınmayacaklardır. Ayrıca, adayın bu araçları sınav anında yanında bulundurduğunun tespit edilmesi durumunda, sınav kurallarını ihlal ettiği gerekçesiyle hakkında tutanak düzenlenecek ve sınavı geçersiz sayılacaktır.

Kimlik kontrolü yapılarak sınav salonuna alınan aday sınav başlayana kadar hiçbir gerekçe ile sınav salonundan dışarıya çıkarılmayacaktır. Kendi isteği ile sınav salonundan dışarı çıkan aday sınav salonuna alınmayacaktır.

f. Aday, salon aday yoklama listesinde belirtilen sıra numarasına göre oturacaktır. Gerekli kimlik
kontrolleri ve yerleştirme işlemlerinden sonra adaylara sınavda uyulması gereken kurallar
hakkında bilgi verilecektir.

g. Sınav başladıktan sonra gelen adaylar, sınav salonundan çıkan aday olmadığı sürece sınava
alınır ancak bu adaylara ek süre verilmez. Sınav salonundan çıkan aday olması durumunda sonra gelen adaylar sınava alınmaz. Sınavı tamamlayan ya da sınav süresi biten adaylar salon yoklama listesi ve cevap kâğıtlarını gösterir belgeye imza atarak salondan ayrılırlar.

ğ. Aday, kendisine ait e-sınav uygulama ekranında yazılı olan T.C. kimlik numarası, adı,
soyadı bilgilerini kontrol eder. Adına düzenlenmiş ekran bulunmuyorsa salon başkanını
uyarır ve sınava başlamaz.

h. "e-Sınav Uygulama Kuralları" sınav başlamadan önce aday tarafından okunup kabul edildikten
sonra sınava başlanacaktır.

ı. Aday tüm işaretlemeleri ekrana dokunarak yapacaktır.
i. Her sorunun 4 (dört) seçeneği olup bu seçeneklerden sadece biri doğru cevaptır.

j. Soru sayısı ve sınav süresi adayın kullandığı bilgisayar ekranında yer alacaktır.

k. Aday, isterse sınav süresi tamamlanmadan sınavını bitirebilir. Bu durumda e-sınav yazılımı adaydan 2 (iki) aşamalı onay alacak ve sınavı sonlandıracaktır. Bu işlemi gerçekleştiren adayların sınava devam etmesi mümkün olmayacaktır.

l. Aday sınava girmediyse salon görevlileri tarafından, salon aday yoklama listesindeki ilgili alana "Girmedi" yazılacaktır. Adayın ibraz ettiği belgelerin geçersiz olması veya diğer nedenlerle görevliler tarafından sınava alınmaması durumunda ise salon yoklama listesindeki ilgili alana "Sınava Alınmadı" yazılacaktır.

m. Sınav bitiminden sonra;
• Salon görevlileri, adaylara öncelikli olarak salon aday yoklama listesini ve sorulara verdikleri cevapları gösteren formu imzalatacaklardır.
• Sınav salonundan ayrılan adaylar, binada bulunan sonuç bilgisayarından sınav sonuçlarını öğrenebileceklerdir. Ayrıca, http://esinav.meb.gov.tr internet adresinden T.C. kimlik numaraları ile giriş yaparak da sınav sonuç bilgilerine ulaşabileceklerdir.

n. Sınav görevlileri, sınav binasına silah, kesici alet, çanta, cüzdan, cep telefonu, saat, kablosuz iletişim sağlayan cihazlar ile kulaklık, kolye, küpe, bilezik, yüzük, (alyans hariç) broş ve benzeri eşyalar ve her türlü elektronik ve/veya mekanik cihaz, kitap, defter ve benzerleri nesnelerle girmeyeceklerdir. Bu araçlarla salona girdiği tespit edilen görevliler ile Millî Eğitim Bakanlığı Merkezî Sistem Sınav Yönergesinde yer alan hükümlere, MEBBİS kişisel bilgiler modülü "Sınav İşlemleri" ekranında yer alan "Tebellüğ Gerektiren Belgeler" başlığı altındaki "Tüm Sınavlarda Uyulması Gereken Kurallar"a, "e-Sınav Görevlendirme Belgesi"nde belirtilen hususlara aykırı davranan görevliler hakkında, sınavın işleyişine etki edip etmediğine bakılmaksızın sınav kurallarını ihlal ettiği gerekçesiyle Millî Eğitim Bakanlığı Merkezî Sistem Sınav Yönergesinin 43 üncü maddesi doğrultusunda işlem yapılacaktır. Ancak, sınav merkezlerinde yaşanabilecek teknik sorunlar ile idari sorunların anlık çözümünün sağlanması amacıyla Bakanlık Merkez Teşkilatında her sınav günü görevlendirilen merkez sınav görevlilerinin sınav merkezleri ile iletişiminin sağlanabilmesi için Bina Komisyon Başkanı/Bina Sorumlusu olarak görevlendirilen personel yalnızca belirtilen amaçlarla kullanılması kaydıyla cep telefonu ile sınav binasına girebilecektir.

E-Sınavın Geçersiz Sayılacağı Durumlar

a. Başvuru şartlarını taşımadığı hâlde adayın sınava girmesi,

b. Bu kılavuzun 7. maddesi (d ) bendinde belirtilen geçerli belgelerin ibraz edilmemesi,

c. Adayın salon yoklama listesine ve/veya cevap kâğıdına imza atmadan sınav salonundan
çıkması, sınav evrakını ya da sınav giriş belgesini salon görevlilerine teslim etmemesi,

ç. e-Sınav ekranındaki fotoğraf ve bilgilerle sınav giriş belgesindekilerin farklı olması ya da
geçerli kimlik belgesindeki bilgilerle diğer alanlardaki bilgilerinde uyuşmazlık olması,

d. Adayın, başka adayın bilgilerinin yer aldığı bilgisayarda sınavı başlatması,

e. Adayın başka bir adaydan, şahıstan ya da elektronik/basılı herhangi bir dokümandan kopya
çektiğinin salon görevlilerince veya sınav esnasında/sonrasında kamera kayıtlarından tespit
edilmesi,

f. Adayın yerine başkasının sınava girmesi veya girmeye teşebbüs etmesi, sınav uygulamaları
süresince ya da sonrasında bu fiilin gerçekleştiğinin tespit edilmesi,

g. Adayın, üzerlerinde kullanımı doktor raporu ile belirlenen hasta veya engellilere ait cihazlar (işitme cihazı, insülin pompası, şeker ölçüm cihazı ve benzeri) hariç, çanta, cüzdan, cep telefonu, telsiz, radyo, saat, bilgisayar, kamera ve benzeri iletişim araçları ile depolama kayıt ve veri aktarma cihazları, kablosuz iletişim sağlayan cihazlar ve kulaklık, kolye, küpe, bilezik, yüzük, broş ve benzeri eşyalar ile her türlü elektronik ve/veya mekanik cihazlar, databank sözlük, hesap makinesi, kâğıt, kitap, defter, doküman ile ruhsatlı veya resmi amaçlı olsa bile silah ve silah yerine geçebilecek nesneleri yanında bulundurması,

ğ. e-Sınav uygulama cihazlarına ya da merkez demirbaşlarına zarar verilmesi,

h. Sınav komisyon görevlilerinin veya salon görevlilerinin hazırladığı raporlarda/tutanaklarda ya da sınav uygulamasında kaydedilen kamera görüntülerinde, adayın Millî Eğitim Bakanlığı Merkezî Sistem Sınav Yönergesinde belirtilen sınav kurallarını ihlal ettiğinin tespit edilmesi.

ı. Salon görevlileri; kopya çektiğini, kendisi yerine başkasının sınava geldiğini tespit ettiği adayları, sınav güvenliği ve sürecini aksatan diğer durumları sistemde yer alan sınav görev raporuna açıklayıcı şekilde yazacaklardır. Sınav görev raporunu, bulunması hâlinde diğer tutanaklar ve sınav evrakını, İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne ulaştırılmak üzere, aynı gün görevli olan bina komisyon başkanına teslim edeceklerdir.

i. Sınava katılan adaylar, 02/12/2016 tarihli ve 6764 sayılı "Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" hükümlerine tabidir ve bu kanun çerçevesinde işlem yapılır.

Değerlendirme
e-Sınav yazılımı, adaylara sorulan soruları, sorulara verilen cevapları, doğru ve yanlış cevap sayılarını sistem veri tabanında muhafaza edecektir.

Adayların sorulara verdikleri doğru cevap sayıları tespit edilir. Değerlendirme, tespit edilen doğru cevap sayıları dikkate alınarak 100 puan üzerinden yapılacak ve başarı puanı hesaplamasında;

[Puan=(Doğru Sayısı / Soru Sayısı) x 100] formülü kullanılacaktır.

Sınavda yer alacak her sorunun puan değeri eşit olup yanlış cevaplar değerlendirme sırasında
dikkate alınmayacaktır.

Kalfalık ve ustalık sınavlarında; e-sınava girmek ve beceri sınavından en az 50 almak şartıyla, e sınavın %40'ı ile beceri sınavının %60'ının toplamı 50 ve üzeri olanlar başarılı sayılır.

Usta öğreticilik sınavında ise 50 ve üzeri puan alanlar başarılı sayılır.

Cevap anahtarında hata olması ve bu hususun Merkez Sınav Kurulu kararı ile belirlenmesi sonucunda soru/sorular iptal edilmez, doğru cevap/cevaplar dikkate alınmak suretiyle bu soru/sorular değerlendirmeye dâhil edilir.

Değerlendirme sırasında Merkez Sınav Kurulu kararı veya yargı mercileri tarafından iptaline karar verilen sorular değerlendirme dışı bırakılarak geçerli soruların puan değerinin yeniden hesaplanması suretiyle puanlama yapılır.

E-Sınav İtirazları

a. Adaylar, sınav sonucuna ve/veya sınav uygulamasına ilişkin itiraz başvurularını, sonuçların e sınav salonunda/binasında yer alan bilgisayardan ve/veya sınav bitiminde http://esinav.meb.gov.tr internet adresinde yayımlanmasından itibaren 5 (beş) takvim günü içinde T.C. Ziraat Bankası, Türkiye Vakıflar Bankası T.A.O. ve Türkiye Halk Bankası A.Ş. şubelerinden herhangi birine, "Kurumsal Tahsilât Programı" aracılığıyla kendi T.C. kimlik numaraları ile KDV dâhil 30 (otuz) TL itiraz ücreti yatırarak, e-itiraz modülü (https://eitiraz.meb.gov.tr/) üzerinden yapacaklardır. Adaylar, belirlenen itiraz süresi dışında
itiraz başvurusu yapamayacaklardır.

b. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 20/B Maddesi uyarınca sorulara, cevap anahtarına ve sınav sonucuna yapılacak itirazlar, sonuçların e-sınav salonunda/binasında yer alan bilgisayardan ya da sınav bitiminde http://esinav.meb.gov.tr internet adresinde yayımlanmasından itibaren başlayan 10 (on) günlük dava açma süresini durdurmaz.

c. Başvurusu/sınavı geçersiz sayılan, sınava alınmayan ya da sınavdan çıkarılan adayların başvuru ya da sınav uygulamasına ilişkin itirazları dikkate alınmayacaktır.

ç. İtirazların cevaplanmasında, dekont tarihi ve başvuru girişinin yapıldığı sistem kayıt tarihi dikkate alınacaktır.

d. Süresi geçtikten sonra yapılan itirazlar ile adayın T.C. kimlik numarası belirtilmeyen, banka dekont/ATM işlem fişi eklenmemiş, imza ve adresleri olmayan dilekçeler ya da faksla yapılan itirazlar dikkate alınmayacaktır.

E-Sınav Sonuçlarının Açıklanması
Adaylar, sınav sonuçlarını salon girişinde bulunan bilgisayardan ya da http://esinav.meb.gov.tr internet adresinden T.C. kimlik numaraları ile sorgulama yaparak öğrenebilecektir.

E-Sınavların Tekrarlanmasına Dair Esaslar
e-Sınav öncesinde veya sınav esnasında yaşanan ve sınavın gerçekleştirilmesini kısmen ya da tamamen imkansız kılan teknik (elektrik kesintisi, ağ bağlantı sorunu, bilgisayarın çalışmaması, yazılım sorunları ile benzeri sorunlar) veya idari sorunlar (sınav olduğu halde e-sınav merkezinin kapalı olması, salon görevlilerinin hiçbirinin görevine gelmemesi, sınav güvenliğini tehdit edebilecek durumların ortaya çıkması ve benzeri nedenler) nedeniyle sınava giremeyen veya sınava girdiği hâlde sınavını tamamlayamayan adayların durumları sınav görevlileri tarafından tutanak altına alınarak Genel Müdürlüğe bildirilecektir.

Genel Müdürlük tarafından yapılan teknik ve/veya idari incelemeler sonucunda sınavının belirtilen gerekçelerle gerçekleştirilemediği tespit edilen adaylara sınav tekrarı yapılabilmesi için Genel Müdürlükçe uygun görülen tarihe yeniden randevu verilecektir. Bu durumda randevu verilen, ancak mazereti nedeniyle belirlenecek randevu tarihinde sınava girmeyen adaylara sınav tekrarı yapılmayacaktır.

Mrt

Kavram olarak 'değer' nedir?  

Değerler, tutumlara ve davranışa yol gösteren ve bunları belirleyen kılavuz veya standartlar olarak tanım bulmaktadır.

 

Değerler, insan yaşamına yol gösteren, önem dereceleri farklı olan, soyut, nesnelliği olmayan, duyguya dayalı öznel inançları temsil eden, istenilen, belirli bir duruma özgü olmayıp tüm durumlara yayılan hedefler olarak tanımlanan, bu çerçevede neyin "doğru" neyin "yanlış" olduğuna ilişkin bireysel norm ve tavırların göstergesi olan ve insanların ulaşmak istedikleri hedeflerle ilgilidir.

 

Değerler Eğitimi, "Değerleri öğretmek için açık bir girişim" olarak tanımlanabilir.

Bir toplumu meydana getiren bireylerin yaşam içerisindeki davranışlarını sorgulayan, insanları olumlu yönde destekleyen ve daha güzel, yaşanabilir yarınlar için insanda bulunması gereken evrensel değerlerdir.

Değerler Eğitimi Konuları

SIRA

DEĞERLER

DEĞERLERE DAİR TUTUM VE DAVRANIŞLAR

 

1

ADALET

*Adil Olma   

*Eşit Davranma 

*Paylaşma

2

DOSTLUK

*Diğerkâmlık   

*Güven Duyma  

*Sadık Olma

*Vefalı Olma   

*Yardımlaşma

3

DÜRÜSTLÜK

*Açık ve Anlaşılır Olma  

*Doğru Sözlü Olma

*Etik Davranma 

*Güvenilir Olma  

*Sözünde Durma

4

ÖZ DENETİM

*Davranışlarını Kontrol Etme  

*Öz güven sahibi olma  

*Davranışlarının Sorumluluğunu Alabilme

5

SABIR

*Azimli Olma

*Tahammül Etme

6

SAYGI

*Alçak Gönüllü Olma                                                                 

*Başkalarına ve kendilerine davranılmasını istediği şekilde davranma                                                                                               

*Diğer insanların kişiliklerine değer verme

*Başka İnsanların inançlarına saygı gösterme

7

SEVGİ

*Peygamber sevgisi  

*Aile birliğine önem verme (anne baba sevgisi)                  

*Fedakârlık Yapma

*Vatan ve Bayrak Sevgisi

8

SORUMLULUK

Kendine,çevresine,vatanına,ailesine karşı sorumlu olma

9

VATANSEVERLİK

*Çalışkan Olma

*Dayanışma

*Kurallara ve kanunlara uyma

*Tarihsel ve doğal mirasa duyarlı olma

*Toplumu Önemseme

10

YARDIMSEVERLİK

*Cömert Olma  

*Fedakâr olma   

*İş Birliği yapma

* Merhametli olma  

*Misafirperver olma  

*Paylaşma

11

TEMİZLİK

*Gönül Temizliği

*Beden Temizliği

*Çevre Temizliği

*Dil Temizliği